Edytowano 15.02.2013 18:41 przez Domino
Mistrzem ustawień nie jestem, ale mogę trochę poświęcić czasu
Daje 3 screeny ,aby było widać co opisuje (różne spolszczenia)
Screen 1
Tutaj jest najmniej parametrów i dużo one nie zmieniają
Nachylenie kół na 2 screenie, ustawienie ich daje niezłą różnice, ale osobiście zmiana tych z 3 strony parametrów u mnie nie zmiania niczego
Zbieżność wpływa na samochód podobnie jak stabilizatory, trzeba tutaj jednak wyczuć jaka ma być różnica pomiędzy przodem, a tyłem, daje to wymierne korzyści również można zrobić, aby za pomocą tych 2 parametrów auto było nadsterowne lub podsterowne
2 Screen
Ciśnienie opon, ustawia się je, aby szybciej rozgrzać opony, lub aby się nie przegrzewały
Twardość amortyzatorów, teoretycznie wiadomo o co chodzi (miekkie czy twarde zawieszenie), ale przyznam się, że zmieniając ten parametr po prostu nie umiem zrozumieć auta, zmian w prowadzeniu wielkich nie ma, ale strata czasowa jest
Odbicie/uderzenie opcja zmieniająca twardość zawieszenia, z tego co mówił Mario (w tej opcji zawsze się gubiłem) 16 jest najbardziej miękkie, zaś 1 najbardziej twarde
Wysokość zawieszenia wiadomo, oznacza odległość podwozia od asfaltu, praktycznie zawsze śmigam na 8.0, ale pomaga to, gdy nawierzchnia toru jest bardzo nie równa, pozwala na ustabilizowanie auta
Nachylenia. Tutaj zacznijmy od tego, że w powinno zawsze się śmigać na minusowych wartościach. Ale przejdzmy dalej. Im bliżej zera tym koła są proste (wydaje się głupie, ale tak jest) opona wtedy praktycznie cała przylega do asfaltu, i wpływa to na stabilność przy hamowaniu. Im większy minus tym górna część koła jest bardziej przechylona w stronę auta, oznacza to, że koła nie stykają się całkowicie z asfaltem, co oznacza dłuższą drogę hamowania. Plusem za to jest pokonywanie zakrętów ,gdyż przechylenie pozwala w zakręcie na całkowite styknięcie się opony z asfaltem. Jeżeli chodzi o tylne wartości, to duży minus daje również lekką nadsterowność w zakrętach, a w przednionapędowych autach nadsterowność jest mile widziana.
Stabilizatory, charakteryzują się zmianą prowadzenia się auta przy wysokich prędkościach. Różnica ta u mnie była bardzo widczona na old Ring, pamiętacie szykanę? Po niej był łuk który pokonywaliśmy przy prędkości koło 207km/h, ustawienie bodaj wysokich wartości z przodu powodowało niezłą prędkość, ale podsterowność, przez co musialem zdejmować nogę z gazu. Niskie wartości dawały dużo lepsze wchodzenie w ten zakręt, gdyż znikała podsterowność, lecz pojawiała się powoli nadsterowność, te parametry trzeba wziąć na czuja.
W tym okienku aby uzyskać maksymalną wydajność ze setupu powinno się stosować brak symetrii, daje to osobne ustawienie prawej i lewej strony (ustawienie ciśnienia i nachyleń potrafi nieźle dać predkości), ale aby ustawiać bez symetrii trzeba się bardzo znać na tym, osobiście przyznam, że każda moja próba ustawienia bez symetrii kończyła się skopaniem setupu, lub po prostu brakiem zysku.
3 Screen
Skrzynia, wbrew pozorom jest ona bardzo ważna. Odpowiednie zgranie biegów odbija się na przyśpieszeniu. Osobiście radzę ustawiać skrzynie pod dane zakręty, np jadąc T1 na 4 ustawić tak aby ta 4 nie była ani za krótka ani za długa.
Hamowanie silnikiem, jest to znane zjawisko, polega na tym, że po opuszczeniu gazu auto hamuje szybciej lub wolniej. (5 szybko, 0 wolno) ustawienie na szybkie hamowanie wpływa na ilość zużytego paliwa (im większy numerek tym więcej żre)
Skrzydło, wpływa na stabilność auta, jeżeli chodzi o v-max to szczerze nie zauważam różnicy pomiędzy 1-3, w F1 jest ona widoczna od razu. Tutaj trzeba ustawiać to na czuja. Jeżeli auto jest za stabilne na 5 to zmieniamy na 3 jeżeli na 3 jest niestabilne do dajemy 4 i testujemy do woli.
Blok. Kier każdy powinien wiedzieć o co chodzi, im większy kąt tym skręt w grze skuteczniej jest wykonywany.
Balans pomijamy
Ciśnienia również
Moc i tutaj się zaczyna jazda. Moc odpowiada za zachowanie auta podczas wychodzenia z zakrętu, im więcej % tym bardziej auto może być podsterowne
Bl.Dyf. Hamowania wbrew pozorom bardzo ważna opcja. Jak wiemy w przednionapędowych autach napędowe koła nie kręcą się równo (chyba im mniej obciążone tym szybciej się kręci). Ta opcja polega na tym zjawisku. Dając 100% koła powinny się kręcić równo, prowadzi to np. u mnie do ogromnych podsterowności na wyjściu. Danie na 0% oznacza, że podczas pokonywania nawrotu można dość do takiej sytuacji, że tylko jedno koło jest napędowe, a 2 odpowiada tylko za skręt, osobiście preferuję niskie %, 0-10%.
Bl. Dyf. P. Neutralny Osobiście nie wiem o co się tam opcja opiera, ale Mario twierdzi, że określa ona przyklejenie się opon do nawierzchni toru, 1 daje najmniejszy stopień przyklejenia, zaś 5 największy, oczywiście najmniejszy stopień zapewnia dłuższą pracę opon.
Zaczynając pracę nad ustawieniem auta trzeba pamiętać o jednym, przykładowo, zmiana nachyleń powoduje negatywne skutki, trzeba jednak pamiętać, że zmieniając przykładowo stabilizatory/skrzydło ma to wpływ na inne parametry i warto wrócić do nachyleń, gdyż ich zmiana może już zupełnie inaczej wpływać na zachowanie auta. Zmierzam do tego, że te wszystkie ustawienia są ze sobą połączone i nie warto zmieniać tylko jednego parametru, czasami warto "zaryzykować" i zmienić pół setupu.
Na koniec chcę dodać, że opis tych parametrów jest moją autorską produkcją, a nie skopiowaną z jakieś strony, chodzi mi o to, że jak ktoś się z jakimś ustawieniem nie zgadza to żyjemy w wolnym kraju i taki poradnik może napisać każdy, osobiście straciłem na tym koło 30 min i mam nadzieję, że zobaczę skutki straty tego czasu, czyli polepszenie się czasu tych, którzy w ustawieniach nie brylują